Diederik Portheine 06 28 14 74 58 Info@cebdsc.nl

Frequently Asked Questions

In dit overzicht kan je antwoorden vinden op veel van je vragen. Staat jouw vraag hier toch niet bij, of wil je meer verheldering? Dan kan je altijd contact met ons opnemen of een keer langskomen op het hok!

Wat doet de Commissie Externe Betrekkingen?

De Commissie Externe Betrekkingen (CEB) is verantwoordelijk voor het bieden van  carrièrebegeleiding voor de Leden van het Delftsch Studenten Corps. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor al het contact tussen het DSC en bedrijven. Naast dat we onder andere elf carrière-evenementen organiseren, begeleiden wij ook commissies en onderverenigingen in hun acquisitie. 

Wat is het verschil tussen de FiCo en de CEB?

De commissie is ooit in het leven geroepen als FiCo, de Financiële Commissie, met als primaire doel om het DSC, dat destijds financieel niet optimaal ging, financieel te ondersteunen. Inmiddels is deze rol veranderd naar een rol waarbij we de brug vormen tussen onze Leden en bedrijven, in welke vorm dan ook. Vandaar dat de officiële naam nu veranderd is naar “Commissie Externe Betrekkingen”. Echter, aangezien FiCo gangbaarder is, blijven we op de Zaak ook nog bij deze naam gaan. We zullen zelf de termen door elkaar gebruiken, maar bedoelen dus hetzelfde!

Wat doet de FiCo/CEB voor mij als Lid?

Wij vormen de brug tussen de Leden en bedrijven en zijn verantwoordelijk voor de carrièrebegeleiding op de Zaak. Hiervoor zijn onze carrière-evenementen, maar we zijn ook altijd bereid om je cv te checken, organiseren we fotomomenten om je professionele LinkedIn-foto te kunnen schieten en kunnen we je helpen met contact met bedrijven of tips voor je sollicitatie/representatie.

Wat doet de FiCo/CEB voor ons als ondervereniging?

Elke ondervereniging wordt vanuit de FiCo begeleid in hun acquisitie. Aan de ene kant zullen we je helpen met contact zoeken, bedrijven bellen, productenlijsten maken etcetera. Aan de andere kant zijn wij verantwoordelijk voor het professionele imago van het DSC tegenover de bedrijfswereld en zullen wij dus controleren dat niet vier verschillende commissies en onderverenigingen tegelijkertijd hetzelfde bedrijf bellen.

Als ondervereniging is het absoluut niet verplicht om acquisitie te draaien, maar mocht je contact willen opnemen met wat voor bedrijf dan ook, zullen wij hierin begeleiden.

Waar kan ik jullie vinden?

Ons hok bevindt zich op de OV zolder. Elke maandag zitten we hier sowieso allemaal, de rest van de dagen zit er bijna altijd wel iemand te werken. Daarnaast zijn we altijd per telefoon of mail bereikbaar, via info@cebdsc.nl of één van ons persoonlijk.

Wat doet de Ondernemerscommissie?

De ondernemerscommissie is tevens een ondercommissie van de CEB en neemt het op zich om de ondernemersgeest binnen het DSC te bevorderen. Zij organiseren de ondernemerstour, waarbij je in twee dagen met een groep van circa 30 man bij vier á vijf start-ups/scale-ups langsgaat. Daarnaast organiseren ze ook het ondernemerstraject, een traject van een tiental sessies waarbij je onder begeleiding van een ondernemer je eigen bedrijfje op gaat proberen te zetten!

Wat doet de BCC?

Deze commissie is in het leven geroepen om de toegankelijkheid van de FiCo voor de jongerejaars te vergroten. Zij zullen je helpen bij de eerste stappen van je carrière, denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van een cv, het voorbereiden van een sollicitatiegesprek en het aanmaken van een LinkedIN account. Als vaste onderdelen hiervan zullen ze de Trainingsdag en de Young Career Day organiseren.

Moet je ervaring of al een idee hebben om mee te doen aan het ondernemerstraject?

Dat hoeft zeker niet! Dit traject is er juist voor om mensen die dit nog nooit gedaan hebben te begeleiden in het ondernemen. Daarnaast zal de eerste sessie een brainstorm zijn, waarbij je nog een idee kan verzinnen of het idee wat je hebt proberen uit te werken.

Welke evenementen hebben jullie allemaal?

Meer informatie over al onze evenementen kan je vinden door hier te klikken.

Zijn de FiCo-evenementen op de Zaak?

Sommige van de FiCo-evenementen vinden plaats op de Zaak. Andere zullen ergens anders in Delft plaatsvinden, waarna het diner wel op de Zaak is. Ook zijn er evenementen die inhouse zijn, dat wilt zeggen bij de bedrijven op kantoor. Hieronder vallen onder andere de tours; Digital Day, Engineering Tour en de Strategy Tour.

Hoe ziet een FiCo-evenement eruit?

Dit verschilt per evenement, maar over het algemeen beginnen de evenementen die in Delft zijn vaak rond de lunch en eindigen na het diner. De tours duren één of meerdere dagen en de evenementen die inhouse zijn zullen de hele dag duren.

Hoe gaat de aanmeldprocedure voor een evenement?

Voor elk evenement dien je je aan te melden via www.carrieredsc.nl. De Young Career Day en de Trainingsdag zijn open evenementen waar iedereen welkom is en je ook geen cv hoeft mee te sturen. De rest van de evenementen hebben een aanmeldproces met een korte vragenlijst (denk aan; je adres, eventuele allergiën, etc.), je cv en een duidelijke, representatieve foto van je gezicht. De cv’s worden door ons geanonimiseerd en naar de bedrijven gestuurd. Zij beslissen volgens een puntensysteem en een combinatie van de scores van de verschillende bedrijven wie er mee mogen naar een evenement.

Moet ik masterstudent zijn om me aan te melden voor een evenement?

Dit hoeft zeker niet! Naast dat er evenementen zijn die speciaal voor bachelorstudenten worden georganiseerd, namelijk de Trainingsdag en de Young Career Day, kan je je als bachelorstudent voor elk van onze evenementen aanmelden. De doelgroep voor de functiespecifieke dagen (Energy Day, Finance Day, Digital Day en Consultancy Day) en de tours is eind bachelor/master.

Als ik niet geselecteerd ben voor een evenement, kan ik het dan volgend jaar nog een keer proberen?

Natuurlijk! Vaak zullen het jaar daarna niet precies dezelfde bedrijven meedoen en daarnaast ben jij dan ook weer een jaartje ouder (en wijzer). Wellicht dat het dat jaar wél lukt om door de selectie heen te komen!

Wanneer zijn de sollicitaties voor FiCo?

De sollicitaties zijn elk jaar eind februari/begin maart. Dit betekent dat de deadline voor het aanmelden hiervoor ligt rond half februari, vaak een week na de TU vakantie.

Hoe werkt het sollicitatieproces bij FiCo?

Het sollicitatieproces bestaat uit twee rondes. De eerste ronde betreft een selectie op basis van CV en motivatie. Hiervan zal een selectie gemaakt worden voor de mensen die op sollicitatie mogen komen. De sollicitatie bestaat uit een gesprek van een halfuur over jezelf, je motivatie en je competenties en daarnaast krijg je een casevraag.

Wat is hét opstapje naar FiCo?

We hebben open sollicitaties, dus iedereen zou FiCo kunnen worden! Ben je geïnteresseerd? Kom dan vooral een keer koffie met één van ons drinken!

Hoe zorg ik dat mijn cv er goed uit ziet?

Wij hebben verschillende manieren om jou te helpen met je cv! Zo kan je altijd langs ons komen om je cv te laten checken en tips te krijgen, maar wordt er ook aandacht aan besteed tijdens de Trainingsdag, de LinkedIn fotosessies die we soms doen tijdens de plat en kan je hier op onze website verschillende templates en tips vinden!

Wat is acquisitie?

“Acquireren” betekent letterlijk “het aanwerven”. Acquisitie is een poging doen om iemand (vaak een bedrijf) iets te verkopen of te laten doen, waar dan iets vanuit jouw kant tegenover staat. Vanuit de Zaak draaien we acquisitie met het doel dat dit voor beide partijen een goede deal is, een samenwerking. Dit kan dus in de vorm van geld zijn voor diensten of producten, maar het kunnen ook naturaproducten zijn (eten of drinken, kleding, klusmaterialen etcetera) of kortingsdeals.

Wie halen er allemaal acquisitie op voor de Zaak?

De CEB is verantwoordelijk voor het grootste deel van de acquisitie van het DSC. Daarnaast acquireren commissies zoals AC, Almanak, Bijstand en OWee, maar ook sommige onderverenigingen draaien acquisitie. Elke commissie of ondervereniging wordt hierin begeleid door de CEB.

Mag ik mijn Kriminelebar of eigen evenement laten sponsoren?

Acquisitie moedigen wij altijd aan! Wel is het belangrijk dat we het contact met bedrijven gestructureerd aanpakken en daarom moet je hiervoor ALTIJD eerst contact opnemen met iemand van de CEB voordat je contact opneemt met een bedrijf. Wij helpen je graag in je onderhandelingen!

Kan ik via jullie contactgegevens krijgen van bedrijven?

Als je in contact wilt komen met een bedrijf, kan je altijd bij ons aankloppen en dan zullen wij jullie in contact brengen!

Hoeveel tijd zijn commissieleden van de FiCo kwijt per week?

Dit verscheelt heel erg per persoon en per periode. Officieel staat er 20 á 25 uur per week voor, afgezien van de gezelligheid ’s avonds natuurlijk.

Moet je oud en serieus zijn voor de FiCo/CEB?

In de FiCo zitten doorgaans vierde- en vijfdejaars. We pakken onze taken serieus aan en dat is maar goed ook, aangezien we verantwoordelijk zijn voor de carrièrebegeleiding op de Zaak en contact houden met tientallen bedrijven. Het is echter als je wilt solliciteren geen vereiste om ervaring te hebben met bedrijven, carrière evenementen of acquisitie! Dat leer je allemaal snel genoeg.

Kan ik geld van jullie krijgen?

Nee. Al het geld wat wij ophalen gaat naar het DSC en zal door aan verschillende zaken voor de Leden worden uitgegeven, dit beslissen de CEB en Senaat samen. Wel kunnen wij helpen met acquisitie, voor jouw commissie, ondervereniging of evenement. Neem hiervoor gerust contact met ons op!

Waar gaat mijn contributie naartoe?

De FiCo heeft niets te maken met de contributie of de uitgave daarvan. Hiervoor wijzen we je graag door naar Senaat.